Sunday, February 27, 2011

oh no!!

hye sume.. slamat petang..
aku dh lama x update blog nih...
so hari ni aku bertekad nak update blog..
heee... aku nak tanya korang....
penyakit apa kalau kena kat kulit terus kulit kita jadi merah??
hmm?? tau ke x nih...
haha... tp entry ni bkn pasal aku nak berteka-teki ngan korang...
kalau nak berteka-teki tu nanti aku bukak entry lain la...
so.. entry ni aku nak cerita pasal sunburn atau dlm bahasa Malaysia "matahari terbakar"..
haha.. direct translate kot....
heee...
ok.. sunburn nih salu terjadi kat orang asia biasanya..
sebab kulit kita ni x sama ngan kulit org putih...
so xpayah la korang nk berjemur kat pantai tu....
sunburn ni tidak akan menyebabkan penuaan...
sunburn terjadi jika kita terlalu terdedah dengan sinaran UV(ultra violet) bkn ultraman...hehe
tanda2 terjadinya sunburn ialah; kulit menjadi merah walaupun kulit agak gelap, ada bengkak2 kat kulit dan kulit mengelupuh...
cara utk mengelak drpd terkena sunburn ialah:
  • elakkan dr terkena sinaran matahari antara jam 10 pagi dan 4 petang
  • gunakan "sunblock"
  • pakai baju yang berwarna cerah seperti putih (memantul haba)
  • pakai kacamata yg menyerap 90% sinaran UV
 kesimpulannya, jangan la terlalu expose diri anda kat tengah panas..
sayangi diri anda kerana diri anda begitu berharga...
hahaa... adios..

No comments: