Friday, February 11, 2011

hari ini dalam sejarah..

korang tau x hari ini hari apa??
ye betol.. hari ni hari jumaat...
penghulu segala hari..
tp korang tau x apa yg terjadi pada hari ni?
sapa tau angkat kening mcm ziana zain..
hehe.. sebenarnya aku bukan nak cerita pasal ziana zain pun..
aku nak cerita pasal org tua nih...
"THOMAS EDISON"
korang kenal x sape org nih??
ni la org yang telah banyak menyumbang utk kemajuan dunia...
terutama skali benda utk menerangi rumah kita.. iaitu bulb atau lampu...


ni la orangnya



nama sebenar Thomas Edison ialah Thomas Alva Edison...
beliau dilahirkan pada Februari 11,1847 di Milan, Ohio..
tp beliau telah dibesarkan di Port Huron, Michigan...
beliau nih anak bongsu drpd 7 orang adik beradik...
anak manja la nih..
haha....
Thomas Edison telah berkahwin dengan Mary Stilwell pd Dec 25,1871....
kahwin hari krismas lagi...
kelas gituu.. heee..
beliau nih telah dikurniakan 3 orng anak...
tp xkekal lama..
Mary meninggal n Thomas kawen lain..

kerjaya Thomas ialah sebagai Telegraph Operator...
kalau kat zaman sekarang nih kira macam kerja dengan telekom la...
semasa beliau nih tengah berkhidmat sebagai T.O nih, dia ada mencipta satu benda...
Phonograph nama di beri...
kalau xtau apa phonograph tu search je kat google..
tp zaman skarang panggil pemain piring hitam...
ala.. macam discjockey la..
selain tu beliau juga ada cipta motion picture camera dan electric light bulb..
kira beliau pencipta yang berjaya la jugak..



bersama phonograph ciptaanya



aku dapat cerita serba sikit je pasal Thomas Edison nih..
sebab aku nak pg kelas dan aku belom tdo lagi la...
kalau korang nak tau lebih lanjut, korang klik je kat cni...
harap aku dapt share something new dgn korang..
sharing is caring kan..
hehe..

sumber : wikipedia 

p/s: ilmu jangan disimpan, makin diluah makin banyak kita dapat..

No comments: